Hem > Kalender > Dagstur 2011-08-27 > Turberättelse

Turberättelse

Stockholm från vatten och land Av: Ulrika E, Dagstur 2011-08-27

Turberättelse Bildspel helskärm Bildalbum (11) Se alla turer (2058)
Dela på:

Större karta i separat fönster Distans: 35 km

Vädret kunde inte ha varit bättre när vi samlades vid ladan på lördagsmorgonen. Solen sken och det var högsommarvärme - med viss vind men inte farligt. Några av oss var lite pirriga inför turen - för Therese var det första dagsturen och vare sig Anders eller undertecknad hade slussat eller dragit kajaker på land förut.

Direkt när vi kom ut ur Husarviken förstod vi att det skulle bli lite mer paddling i vågor under dagen än vi var vana vid i våra relativt skyddade vatten. Koncentrerat paddlade vi på förbi Värtahamnen där vi hade tur - inga fartyg skulle vare sig in eller ut just när vi passerade.

Utanför Blockhusudden såg vi mängder av båtar passera - i olika storlek. När vi rundat udden och fortsatte längs Djurgårdens yttersida hade vi vinden i ryggen, men vågorna gick åt alla möjliga håll med svall och motstuds mot stenkajer och klippor. Magnus och Lena surfade glatt, medan vi andra vande oss vid vågskvalp från alla möljiga håll. Vädret var ljuvligt, Stockholm vackert och vi kryssade fram bland båtarna som kom från precis alla håll.

Sprattelvatten i city

Kastellholmen

Under en kort matpaus i kajaken gick Magnus igenom vad vi skulle tänka på när vi skulle ta oss igenom slussen. Så sent in som möjligt och helst inga båtar efter var huvudregeln. Riktigt så väl blev det inte när vi väl kom fram till Karl Johan slussen (ja, den "riktiga" Slussen alltså). I sista stund kom en motorbåt och klämde sig in bakom oss där vi låg och försökte hålla styr på kajakerna. Magnus måste ha sett min stressade blick, för han föreslog smidigt att vi skulle byta plats och sedan gick slussningen lugnt utan bekymmer.

Från salt till sött

Inne i sötvattnet låg fler båtar och väntade. Vi paddlade förbi Gamla Stan, under tunnelbanebron och såg Stadshuset från vattnet när vi styrde mot Långholmen. Inne i kanalen mötte vi flera kajaker, vilket skulle sätta trenden för resten av turen, och det var slående hur många vackra träbåtar som låg förankrade just här. Lena tog ledningen och guidade oss förbi Reimersholme och Stora Essingen mot Tallholmen, där det skulle vara läge för lunch.

Förbi Reimerholme

Väl framme vid Tallholmen visade sig att vi ännu inte mött alla Stockholms båtar, för här låg en hel svärm. Vi valde raskt plan B och efter en kort överfart mot fastlandet steg vi i land på en liten strand nedanför Smedslätten för lunch.

Efter lunchen satte vi målmedvetet kurs mot Karlbergs slott. Överallt låg folk och solade längs stränderna, men rekordet slogs utanför restaurang Piren vid Kristinebergs Strand, där det var mer tätbefolkat än på Rivieran. Vi tittade fascinerat och försökte förstå, men gav sedan upp och paddlade vidare bort mot Karlbergs kanalen.

En av många broar

Karlbergskanalen

Framför Karlbergs slott visade det sig finnas en perfekt liten strand, där vi drog upp kajakerna. Efter kursen "hur man surrar fast och drar en kajak" tågade vi alla iväg, med kajakerna i släp på våra kärror. Vi insåg att vi utgjorde en rätt konstig syn, men tråcklade oss glatt fram över viadukter och genom korsningar. Efter att ha passerat en bröllopsfest på Stallmästargården såg vi äntligen våra vana paddelvatten igen.

Norrtull

..rätt element i fel element..

Kaos är relativt

Stallmästargården

Efter att fyllt på energiförråden (endast medhavd matsäck - glassfri månad råder!) sjösatte vi igen. I Brunnsviken mötte vi ännu flera kajaker, men i övrigt var det en lugn och skön medvindspaddling fram till rödljusen vid kanalen. Med goda krafter paddlade vi sedan den sista biten hem till Ladan, där Magnus familj bildade välkomstkommitté. Sommarkvällen var varm och turen hade varit fantastisk, så det var en toppennöjd skara som stuvade in kajakerna och fortsatte hemåt i lördagskvällen.