Hem > Kalender > Medlemstur 2010-03-28 > Turberättelse

Turberättelse

Plan Z:c Av: Magnus F, Medlemstur 2010-03-28

Turberättelse Bildspel helskärm Bildalbum (13) Se alla turer (2060)
Dela på:

Tre bilburna avbokar och vi hamnar på plan D. Plan E, F och G sms:as, rings och mailas fram under morgonen. På plats vid ladan fortsätter verkligheten att förändras och vi hamnar snart i andra halvan av alfabetet.

Till slut utkristalliserar sig plan Y, som raskt omvandlas till Plan Z när bilvägarna plötsligt är avspärrade av en löpartävling.

Obegränsade

Vi borde naturligtvis haft vagnarna som plan A. De har aldrig falerat och genererar mest tid för aktivitet utomhus, vilket ju är ett av huvudmålen med hela verksamheten.

Den amfibiska färden börjar med en behaglig promenad runt Husarviken, vi vill inte chansa över den blöta isens mörka fläckar. Vi följer cykelvägen längs vattnet, undersöker två platser med flytbryggor på isfritt vatten, men båda grindarna är låsta. 

FE-Amphibians

Plan Z:c går över ån efter vatten: vi knallar över Lidingöbron vilket ger oss en utmärkt översikt av isläget. Micke gillar konceptet och konstaterar att det här är bra träning för låren.

Med fågelperspektiv på isläget ger sig resten av rutten. Vi glider lätt genom grindarna vid lidingöbanans räls och flanerar ned mot strandpromenaden. Vagnarna packas lätt ned i kajakerna och vi sjösätter.

Äntligen vatten

I lätt medvind glider vi mot Fjäderholmarna. Värmen gör att jackorna åker av efter ett par minuter och snart åker även paddelhandskarna av. Vattnet är båttfritt och luften fräsch. Jag mår ändå illa en kort stund då jag funderar på hur det skulle kännas att paddla i en torrdräkt.

Urkraft

Vikings Cinderella har tydligen kommit loss ur isen, hon mullrar förbi då vi loopar runt en Fjäderholme. Under hemfärden slås jag av den radikala skillnaden mot gårdagens paddling från norra Lidingö. Där var det fortfarande vinter, men här på Lidingös sydsida finns varken snö eller is. Det skiljer en hel årstid.

Utanför Fjäderholmarna

Landstigningen går raskt och vi rullar snart uppför en backe och över järnvägsövergången. Metallbyglarna som skall göra fotgängare och cyklister uppmärksamma på tåg tar vår uppmärksamhet eftersom de (märkligt nog..) inte primärt är utformade för att lirka förbi 5.5m långa kajaker. Pulsen voltar när en kajak står tvärs tågspåren och ett tåg uppenbarar sig. Det blir onödigt spännande, men allt går bra.

Plan Z gick som tåget

Promenaden hem blir en behaglig 45-minuters bensträckare längs bilfri cykelväg, vilket är lika lång tid som det tog att hämta och återställa släpet igår. Tiden för att lasta kajaker, köra och lasta av kajaker oräknad.

Kajaktransport

Den oberoende muskeldrivna amfibiska möjligheten är fantastisk.





Första   Föreg.   TURBERÄTTELSE 476 (2049)   Nästa   Sista