Hem > Kajaker & Surfskis > VKV K2 Anita Fischer Edition

VKV K2 Anita Fischer Edition

I samma utförande som VKV Lisa FE med stor centrerad packlucka fram och bak samt däckslayout-FE. K2 Anita FE har dessutom tre vattentäta skott, två svarta kolfibersitsar och styrpedaler monterade i båda sittbrunnarna.

Styrs vid leverens av främre paddlaren, men roderlinorna kan kopplas om. I standard styr bakre paddlaren (vilket är ungefär lika bra som att ha bilratten i baksätet..).

Specialtillbehör finns, men ingår ej. Bland annat finns säkerhetspontoner-FE, vilka är avsevärt mer funktionella än VKV:s standardpontoner.

K2 Anita i Fischer Edition (FE)-utförande och har utöver Standard/Jubileum:

  • Två kolfibersitsar

  • Sex extra däcksbeslag med gummicord. Placerat mellan akterluckan och rodret. Avsedda för FE-pontoner, men bra även till annat.

  • Två fästen för FE-kartfodral på fördäck. A3-fodralet placeras i knät, ovanpå kapellet.

  • Två bärhandtag i teak

  • Styrningen placerad fram istället för bak (det går att koppla om). Det är alltså den person som har bäst utsikt som styr.

Mer info hos tillverkaren VKV: www.vitudden.com

Varför en tvåmanskajak?

Att paddla K2 Anita är roligt. Många tvåor är ju stora, tunga och
allmänt klumpiga. Men VKV K2 Anita är ingen pråm, den är lika smal som en
enmanskajak och är därför riktigt snabb. Det är mer socialt att paddla en
tvåmanskajak eftersom man alltid paddlar lika fort. Bara en kajak att
lyfta (den väger iofs 36 kg, men det är 10 kg mindre än en del andra
tvåmanskajaker). Man hjälper varandra när man kliver i/ur osv.

En konsekvens av att den inte är stor som ett hangarfartyg (många upplever
tvåor så...) är att den inte lastar så mycket. På en tälttur måste man
därför vara ganska minimalistisk, men är man van att vandra med tält är
det inget problem, då är man van att inta packa för mycket.

I klubben kallar vi den fartmaskinen. Problemet med den när man paddlar i
grupp är att den brukar ligga i täten och dra upp tempot.

 Följ oss på
Facebook